sobota, 27 czerwca 2015

Czy warto szkolić psa ?

Jako że temat szkolenia psów jest wciąż ponawiany a i tak wszystkiego nie powiedziano to i ja się w nim odezwę ;) . 
My jako homo sapiens ( choć niektórzy to homo sapiący :P ) ciągle ewoluujemy i się uczymy więc dlaczego ta teoria nie miałaby dotyczyć również psów ? Ależ oczywiście że psy w ciągu długiego okresu u boku człowieka także się edukują i rozwijają . Więc czy warto tę chęć rozwijać ? Raczej , nie inaczej :)

Jak szkolić psa ? 

A tutaj metod mamy wiele - począwszy od klikerowej do metody tradycyjnej . My używamy głównie metody klikerowej choć kliker nie jest nam aż tak potrzebny jak powietrze do oddychania . Klikera używamy w początkowym stadium nauki tak by psu konkretnie zaznaczać moment w którym zrobił to co ja chcę . Wiadomo że można to zaznaczać innym dźwiękiem , słowem o odpowiedniej intonacji - ważne by to zaznaczenie nie było na co dzień używane i aby było łatwe dla psa do odróżnienia od standardowo wydawanych przez ludzia dźwięków . 
Metoda tradycyjna znów opiera się w dużej mierze na korektach oraz różnych bodźcach . W ten skład wchodzą np. kolczatki czy OE . 
My tą metodą nie pracujemy bo najzwyczajniej w świecie nie mamy potrzeby ale zdaję sobie sprawę że bywają psy kompletnie niezainteresowane człowiekiem w momencie totalnego pobudzenia i tutaj już "nakręcanie" na smaka czy zabawkę zwykle nie pomaga . Każdy powinien dobrać metodę pod psa bo nie ma tak naprawdę metody idealnej i cały szkopuł polega tutaj na znalezieniu "złotego środka" . Z metodami mocno awersyjnymi trzeba jednak uważać bo bardzo łatwo popsuć zwierzaka i całkowicie zgasić jego chęć współpracy .
 Pominę tutaj ludzi którzy frustrację na psie wyładowują ("bo to głupie bydle") i kolczatka przestaje być narzędziem szkoleniowym a staje się brutalną metodą wyładowywania emocji - takim żadna metoda nie pomoże ;).
 Także ja fanką takich metod nie jestem ale gwoli sprawiedliwości wspomnieć o nich trzeba.

Oj tak się skupiam , tak się skupiam że pęknę zaraz :D
Dlaczego warto szkolić psa ?

A chociażby dlatego że serio ułatwia to nam życie .  
Bo wolę zawołać "do mnie" i wiedzieć że w większości przypadków psisko do mnie wróci niż zdzierać gardło . Bo wolę wydać komendę "tu" (chodź tu) niż przesuwać moją krówkę ręcznie i dostać zawału z wysiłku ;) 
Bo łatwiej jest mi również powiedzieć "stop" niż szarpać się z psem który nie rozumie że nie chcę iść w tą stronę w którą chce on . 
Generalnie pies mający jako tako wpojone zasady staje się dobrym towarzyszem w codziennym życiu no i daje psychiczny komfort . Bez ściemy . 
Kolejnym plusem szkolenia jest fakt że to pogłębia więź przewodnik - pies . 
Im więcej z psem pracujemy tym bardziej jest on do nas przywiązany , chętniej współpracuje i możemy tworzyć sobie przeróżne szkoleniowe sekwencje . No i kolejny plus - mózg psa również się w ten sposób rozwija i tutaj to działa tak jak u ludzi , im więcej się uczymy tym uczymy się łatwiej i efektywniej .
Znów jeśli mamy do czynienia z psem pobudliwym czy lękowym - łatwiej mu opanować swoje emocje jeśli ma wydaną odpowiednią komendę . Po prostu zachowanie niepożądane zastępuje się tym co nam odpowiada .
Dałem łapę - jak nic będzie żarło ;)

Jako że Giff ma problem z lękiem u nas taką komendą jest "spokój" . 
Przykład : Ludzie idą z naprzeciwka co w moim psie budzi zwykle niepokój . Wtedy pada wyżej wymieniona komenda i psisko wie że może się wyluzować bo nic złego się nie dzieje . Wiadomo że zanim to zacznie działać trzeba z psem to przepracować . 

       Jaki sport uprawiać z psem ? 

To jest zależne od was i od predyspozycji psa .
 Sportów jest multum i tu znów odsyłam do otchłani internetu ;) U nas doskonale się sprawdza zwykłe "sztuczkowanie" i może w międzyczasie (jak się Pańcia poedukuje :P ) pójdziemy w elementy Obi aczkolwiek jest to wielka niewiadoma . 
Tak czy siak i mi i psu radochę sprawia wspólna praca bo Giff jako psisko "owczarkowate" ma we krwi chęć współpracy z człowiekiem . 
Także co będziecie robić z psem - to zostawiam waszej "wizji" .

Czy są rasy nienadające się do szkolenia ? 

Nie ma . Z każdym psem da się pracować aczkolwiek są rasy mające ku temu zdecydowanie większe predyspozycje np. owczarek australijski , border collie czy owczarek niemiecki . 
Ras jest całkiem sporo także od wyboru do koloru . O wiele trudniejsze może znów być wyszkolenie Kaukaza bo to pies z zasady samodzielny i niezależny .
 Tak czy inaczej z każdym psem da się pracować , w zależności od psich predyspozycji (i ludzkich także) będzie to wychodzić lepiej lub gorzej .

 No a na sam koniec wrzucamy Wam filmiki z naszej pracy (dziś psisko mocno się rozpraszało przez Pańcia stojącego z telefonem no i to żarło w torebce :D ) , oczywiście filmiki są amatorskie a kręcone są po to by łatwiej wyłapać błędy no i żebyście wy mogli je obejrzeć :) 



A tutaj będzie troszkę komendy "tu" - czyli przybądź tu ! 


11 komentarzy:

  1. Super Wam idzie praca!
    Najważniejsze to dobrać metodę szkolenia do psa ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Praca w ostatnim okresie była lekko zawieszona bo nie bardzo miałam czas żeby na spokojnie z psem poćwiczyć ale powoli wrócimy do formy . Giff to i tak mądre psisko bo szybko się kapnął co to Pańcia znów od niego chce :D Tak jak mówisz - odpowiednią metodę trzeba dobrać bo jednak każdy psiak jest inny ;)

      Usuń
  2. Świetnie Wam to idzie, jeszcze nie widziałam tak
    mądrego psiaka i w ogóle takiej zazylosci między człowiekiem a zwierzęciem :) A tak się zastanawiam, czy jeśli ktoś obcy wydalby psu któraś z tych komend, to on "poslucha"? Czy słucha tylko właściciela?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Giff generalnie nie przepada za obcymi osobami , jeśli byłaby to osoba którą psiak by znał to myślę że może by komendę wykonał . Ale obca osoba to dla niego zuoooo ;)
      Dziękujemy :)

      Usuń
  3. Patrząc na Twojego Giffa widzę różnicę w ruchach - u niego ruchy są spokojne i opanowane. Bona jak wykonuje komendę waruj, to tak jakby zależało od tego jej życie, jest wielkie łup na podłogę :) U nas też był stosowany kliker, przede wszystkim, gdy Bona była mała i chciałam wyłapywać konkretne zachowania. Używałam go również w początkowej nauce przychodzenia na komendę. Teraz jakoś poszedł w zapomnienie i uczymy się tradycyjnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem szczerze że ja też nie zawsze mam kliker . Często uczymy się też normalnie bez klikera i wtedy jest on zastępowany entuzjastycznym dobrze czy super :) Giff jest raczej spokojnym pieskiem no i 4 latka mu pękły a Bona to jeszcze szczeniaczek - z czasem i jej przyjdzie trochę spokoju :)

      Usuń
  4. Ten wpis to taka trochę reklama 'szkolenia psów' :) bo tak opisujesz wszystkie plusy, więc nie ma innej opcji jak tylko brać się za szkolenie swojego psa :)

    ps.z Twojego filmiku widzę, że pies się kładzie po naprowadzeniu do ziemii - ćwiczycie aby kładł się na samą komendę słowną?

    Pozdrawiam,
    Michał
    www.szkola-doberman.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No ja nie widzę minusów szkolenia psa , szczególnie ważna jest dla mnie więź na poziomie pies - człowiek , nie chciałabym tego zastępować znudzonym i sfrustrowanym psem którego jedynym celem w życiu jest jeść i spać .
      Psisko się kładzie po naprowadzeniu jak i na komendę słowną , trochę jest moja wina bo to ja się nauczyłam że psa trzeba naprowadzić i zapominam że mogę po prostu powiedzieć . Sama się do takiego stylu przyzwyczaiłam :)

      Usuń
  5. Bardzo wartościowy wpis, zgadzam się z Tobą co do tego, że warto szkolić psy. Od kilku miesięcy uczę mojego psiaka prostych komend i z dumą stwierdzam, że jestem właścicielką bardzo mądrej i sprytnej bestii.;) Suszona wołowina dla psa, którą nagradzam Jenny, stanowi dla niej silne źródło motywacji.

    OdpowiedzUsuń
  6. Uważam, że jak najbardziej warto szkolić psy, dzięki nauce prostych komend nasze czworonogi stają się znacznie bardziej ułożone i grzeczne. Od blisko pięciu lat jestem właścicielką pięknego Yorka, który od razu skradł moje serce. Zawsze marzyła mi się ta rasa, w dzieciństwie przyrzekłam więc sobie, że pewnego dnia stanę się właścicielką wymarzonego, długowłosego Yorka. Nie ukrywam jednak, że nie spodziewałam się tego, iż pielęgnacja sierści owej rasy jest aż tak bardzo pracochłonna i wymagająca. W zadaniu tym wyręcza mnie więc certyfikowany fryzjer dla psa z Krakowa, którego odwiedzam regularnie już od wielu lat.

    OdpowiedzUsuń
  7. Od kilku miesięcy szkolę moje psy i muszę przyznać, że jestem mile zaskoczona inteligencją moich podopiecznych. Psy dobrze reagują na komendy i chętnie się ich uczą. W nagrodę za wzorowe zachowanie zakupiłam im ostatnio wygodne legowiska dla dużych psów. Posłania wykonane są z zamszu oraz miękkiej miki, materiały te naprawdę świetnie trzymają ciepło.

    OdpowiedzUsuń